فایننشال تایمز: دورنمای پیروزی ترامپ بر سهام اروپا فشار وارد کرد

فایننشال تایمز: دورنمای پیروزی ترامپ بر سهام اروپا فشار وارد کرد
ترامپ وعده داد که در صورت پیروزی در دور دوم، جنگ تجاری راه اندازی خواهد کرد که بر شرکت‌های اروپایی تأثیر منفی خواهد گذاشت.
کد خبر : ۱۶۸۰۴۱

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، چشم انداز پیروزی دونالد ترامپ در ریاست جمهوری آمریکا، سهام شرکت‌های اروپایی حساس به صادرات مانند خودروسازان و گروه‌های کالا‌های لوکس را تحت فشار قرار داده است.

به گزارش فایننشال تایمز بریتانیا، سبد جمع آوری شده توسط بانک بارکلیز از سهام ۲۸ شرکت اروپایی که در معرض تعرفه‌های آمریکا قرار دارند، از اواخر سپتامبر گذشته ۷ درصد کاهش یافته است.


به نوشته این روزنامه، کاهش‌ها نشان می‌دهد که چگونه وعده ترامپ برای راه‌اندازی جنگ تجاری در صورت پیروزی برای دومین بار در کاخ سفید، فشار بر صنایعی را افزایش می‌دهد، صنایعی که در حال حاضر با کاهش رشد اقتصاد محلی و کاهش تقاضای بازار‌های اصلی آن‌ها در چین، دست و پنجه نرم می‌کنند.

لوکا پائولینی، استراتژیست ارشد در "پیکتت منیجمنت" می‌گوید: «این بخش‌ها با ضربه سه‌گانه نفوذ ترامپ، رشد راکد در اتحادیه اروپا و کندی اقتصاد چین مواجه هستند».

بازار‌های سهام اروپا از رشد قابل توجهی که شاخص‌های سهام آمریکا در سال جاری شاهد آن بود، عقب ماندند و بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند که دستور کار ترامپ برای کاهش مالیات، بازار سهام ایالات متحده را تقویت کند، بنابراین هرگونه آسیب به گفته این روزنامه، این شکاف را بیشتر تهدید می‌کند.

ترامپ گفت که تعرفه‌های سنگینی را بر کالا‌های وارداتی اعمال خواهد کرد و تعرفه‌های گمرکی را برای اروپا ۲۰ درصد و برای چین ۶۰ درصد تعیین می‌کند که این امر باعث شد صندوق بین المللی پول هشدار دهد که سیاست‌های او رشد جهانی را به خطر می‌اندازد.

این روزنامه بریتانیایی به نقل از امانوئل کاو، رئیس استراتژی سهام اروپا در بارکلیز، گفت که بازار‌ها با این انتظار هدایت می‌شوند که جمهوری‌خواهان انتخابات ریاست‌جمهوری و هر دو مجلس کنگره (سنا و مجلس نمایندگان) را تحت تأثیر قرار دهند.

کائو گفت: «ماه گذشته، معاملات ترامپ با قدرت تمام آغاز شد.

بازگشت معاملات موسوم به "ترامپ" نیز باعث تقویت دلار در هفته‌های اخیر شده است و باعث فروش در بازار خزانه داری ایالات متحده شده است، زیرا برنامه تعرفه محور او انتظار می‌رود تورم و نرخ بهره را افزایش دهد.

معاملات ترامپ نشان دهنده تغییر در رفتار بازار و اقدامات سرمایه گذاران در پاسخ به سیاست‌های اقتصادی و حرکت‌های سیاسی مرتبط با ریاست بالقوه ترامپ است.

با این حال، برخی از تحلیلگران معتقدند که بدبینی پیرامون بازار‌های اروپایی اغراق آمیز است.

هیو جمبر، استراتژیست بازار جهانی در "جی. پی مورگان منیجمنت" گفت که بازار‌های اروپایی در مقایسه با بازار‌های آمریکایی با ۴۰ درصد تخفیف معامله می‌شوند، که تا حدی نشان‌دهنده تهدید یک جنگ تجاری مجدد است، و افزود: «به نظر می‌رسد که این منفی بودن کنونی، در قیمت‌ها منعکس شده است.»

مارک شارتز، مدیر پورتفولیوی یانوس هندرسون، پس از پیروزی جمهوری خواهان انتظار افزایش بیشتر سهام آمریکا را دارد که به نفع سهام‌های اروپایی نیز خواهد بود.

وی افزود: اگر برنده قاطع باشیم، از بازار‌ها حمایت خواهیم کرد.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر